Metodika dichotickej stimulácie v neuropsychologickej diagnostike

č.7(2016)

Abstrakt

Dichotická stimulácia sa popri výskume funkčnej asymetrie hemisfér využíva predovšetkým v neuropsychologickej diagnostike. Pri dichotickej stimulácii vyšetrovaná osoba počúva naraz dva odlišné podnety, pričom jeden sa podáva do pravého ucha a druhý do ľavého ucha. Profil laterálnych rozdielov a celkových výkonov v reprodukcii počutých podnetov môže reflektovať mozgové dysfunkcie rozličnej etiológie. V rámci neuropsychologickej diagnostiky možno metodiku využiť pri sledovaní sluchovej diskriminácie a percepcie rečových podnetov, environmentálnych zvukov a sekvencií tónov a ich lateralizácie, pri diagnostike pozornostných a pamäťových procesov a taktiež  pri sledovaní úspešnosti neuropsychologickej rehabilitácie.  Príspevok opisuje nami vytvorenú metodiku dichotickej stimulácie s neverbálnymi a verbálnymi podnetmi (Špajdel, Jariabková, 2008), ktorá obsahuje štyri druhy podnetov: sekvencie tónov, environmentálne zvuky, slabiky, slová. Overovanie metodiky u bežnej populácie ukázalo dobrú test-retestovú reliabilitu. Výkony v dichotickej stimulácii signifikantne korelovali s mozgovou aktivitou meranou prostredníctvom evokovaných potenciálov. Na hodnotenie výkonov môžu slúžiť percentilové normy vytvorené na základe výsledkov 73 pravoručných osôb z bežnej  populácie.

The dichotic listening paradigm, in which two different auditory stimuli are presented at the same time − one to each ear, has been widely used to study the nature of hemispheric specialization. Nevertheless, dichotic listening seems to be useful in demonstrating cerebral dysfunction in neurologically impaired patients. Dichotic listening does not tap exclusively the temporal lobe function but other cortical and subcortical areas are also involved what is reflected on specific dichotic listening performance. Our dichotic listening method (Špajdel, Jariabková, 2008) using nonverbal stimuli (environmental sounds, two-tone sequences) as well as verbal stimuli (CV syllables, CVC nouns) is decribed. Test-retest reliability was high for all four tasks administered. We found, that dichotic listening performance is in strong relationship with brain electric  acitivy measured by evoked potentials. Percentile norms based on the performance of 73 right-handed subjects aged 18 – 30 years are ready to use.


Klíčová slova:
neuropsychologie; dichotické naslouchání; diagnostické metody
Reference
Aiello, G., Finsterle, G., Jariabková, K., Kašpárek, T., Keřkovský, M., Ruisel, I., Špajdel, M. (2008). Neuropsychological aspects of selected brain disorders. In F. Jagla, I. Riečanský, Topics in Higher Brain Functions (pp. 38-58.), Bratislava: Comenius University.

Carlsson, G., Wiegand, G., Stephani, U. (2011). Interictal and postictal performances on dichotic listening test in children with focal epilepsy. Brain and Cognition, 76, 310-315. DOI: 10.1016/j.bandc.2011.03.014

Eslinger, P. J., Damasio, H. (1988). Anatomical correlates of paradoxic ear extinction. In Hugdahl, K. (Ed.), Hanbook of Dichotic Listening. New York: John Wiley & Sons Ltd.

Hugdahl, K. (2003). Dichotic listening in the study of auditory laterality. In K. Hugdahl, R.J. Davidson (Eds.), The asymmetrical brain (pp. 441-475). Cambridge: The MIT Press.

Hugdahl, K., Bronnick, K., Kyllingbaeck, S., Law, I., Gade, A., & Paulson, O.B. (1999). Brain activation during dichotic presentations of consonant-vowel and musical instrument stimuli: a 15O-PET study. Neuropsychologia, 37, 431-440. DOI: 10.1016/S0028-3932(98)00101-8

Jariabkova, K., Spajdel, M., Sykora, P., Brozmanova, M. (2010). Verbal dichotic listening in a child with acquired aphasia with convulsive disorder. Psichoterapia Cognitiva e Comportamentale, 16, Addendum.

Jariabková, K., Špajdel, M., Pápayová, M., Timárová, G. (2014a). Lateralizácia spracúvania sluchových podnetov pri temporálnej epilepsii. In D. Ostatníková (zost.), Zborník abstraktov 90. Fyziologické dni (s. 93). Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave,

Jariabková, K., Špajdel, M., Pápayová, M., Timárová, G. (2014b). Verbal and nonverbal auditory processing in patients with temporal lobe epilepsy. Activitas Nervosa Superior Rediviva, 56(1-2), 43.

Jariabková, K., Špajdel, M., Sýkora, P. (2011). Dichotické počúvanie verbálnych podnetov pri Landauovom-Kleffnerovom syndróme. 87. fyziologické dni: Zborník abstraktov (s. 44). Bratislava: Ústav normálnej a patologickej fyziológie SAV.

Kimura, D. (1961). Cerebral dominance and the perception of verbal stimuli. Canadian Journal of Psychology , 15, 166-171. DOI: 10.1037/h0083219

Kimura, D. (1967). Functional asymmetry of the brain in dichotic listening. Cortex, 3, 163-178. DOI: 10.1016/S0010-9452(67)80010-8

Lenč , T., Špajdel, M., Cimrová, B. (2015). Vnímanie rytmu u detí s dyslexiou: pilotná štúdia na slovenskej populácii. Psychologické dni 2015, 3. – 4. september 2015. Piešťany: Slovenská psychologická spoločnosť pri Slovenskej akadémii vied a Českomoravská psychologická společnost.

Levin, H.S., High, W.M. jr., Williams, D.H., Eisenberg, H.M., Amparo, E.G., Guinto, F. jr., & Ewert, J. (1989). Dichotic listening and manual performance in relation to magnetic resonance imaging after close head injury. Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry, 52, 1162-1169.

Roberts, M.A., a kol. (1994). The dichotic word listening tests: preliminary observations in American and Canadian samples. Applied Neuropsychology, 1, 45-56. DOI: 10.1080/09084282.1994.9645330

Špajdel, M., Jariabková, K. (2008). Metodika dichotickej stimulácie: neverbálne a verbálne úlohy. Československá psychologie, 52 (2), 167-171.

Špajdel, M., Jariabková, K., Krajmer, P. (2009). Verbal auditory processing in boys with specific reading disability. Activitas Nervosa Superior Rediviva, 51 (3-4), 156-158.

Špajdel, M., Jariabková, K., Puskeilerová, I. (2006). Dichotic listening to verbal and noverbal stimuli in left brain and right brain damaged patients. Homeostasis in Health and Disease, 44, 145-151.

Špajdel, M., Jariabková, K., Riečanský, I. (2007). The influence of musical experience on lateralization of auditory processing. Laterality: Asymmetries of Body, Brain and Cognition, 12 (6), 487-499.

Špajdel, M., Kohút, Z., Cimrová ,B., Budáč, S., Roháriková, V., Riečanský, I. (2015b). Interferencia zrakovej a sluchovej pozornosti pri dichotickej stimulácii. In. I. Farkaš, M. Takáč, J. Rybár, J. Kelemen (Eds.), Kognícia a umelý život 2015 (s. 167-172). Bratislava: Univerzita Komenského.

Špajdel, M., Kohút, Z., Cimrová, B., Budáč, S., Riečanský, I. (2015a). Cross-modal interaction in spatial attention. In Cognitive neuroscience of auditory and cross-modal perception: Book of Abstracts (p. 14). Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, s. 14.

Špajdel, M., Krajmer, P., Jariabková, K. (2007). Sluchovopercepčná lateralita pri vývinovej dyslexii. In E. Klčovanská, E. Naništová (Eds.), Psychológia pre život (pp. 346-350). Trnava: Typi Universitas Tyrnaviensis.

Špajdel, M., Riečanský, I. (2007). Elektroencefalografické koreláty preferencie ucha pri dichotickej stimulácii. In E. Klčovanská, E. Naništová (Eds.), Psychológia pre život (pp. 351-356). Trnava: Typi Universitas Tyrnaviensis.

Špajdel, M., Riečanský, I. (2011a). The effect of visual attention shifts on dichotic listening performance. Activitas Nervosa Superior Rediviva, 53(3), 148.

Špajdel, M., Riečanský, I. (2011b). The effect of visual spatial attention on dichotic listening performance. The 12th European Congress of Psychology: Poster Abstracts, Istanbul: Turkish Psychological Association, p. 45.

Wester, K., Irvine, D. R. F., Hugdahl, K. (2001). Auditory laterality and attentional deficits after thalamic haemorrhage. Journal of Neurology, 248, 676-683. DOI: 10.1007/s004150170113
Metriky

0

Crossref logo

0


378

Views

241

PDF views