Zkoušky čtenářských dovedností: Normativní česká data pro studenty 9. tříd ZŠ a 1. ročníků SŠ

č.11(2018)

Abstrakt
V předkládané studii jsou uvedena normativní česká data pro zkoušky čtenářských dovedností pro žáky 9. tříd základních škol a 1. ročníků středních škol.  Dále byly identifikovány faktory, které mohou mít vliv na výkony žáků ve čtenářských zkouškách – jedná se o věk žáků, kdy se rychlost hlasitého i tichého čtení překvapivě mírně zpomaluje, u žáků 1. ročníků má pak na čtenářské výkony vliv typ navštěvované střední školy. Při srovnání výkonů žáků 9. tříd a 1. ročníků středních škol nebyly nalezeny téměř žádné rozdíly. Zabývali jsme se také schopnosti nástrojů odlišit děti s vývojovou poruchou učení, která se na našich datech projevila. Zkoumána byla souvislost potichu čteného textu s porozuměním čtenému. Ověřovány byly také psychometrické charakteristiky jednotlivých zkoušek. Pro praktické využití odbornými pracovníky je v příloze článku uveden metodický list pro práci s normami. Tato data pomohou pracovníkům pedagogicko-psychologických poraden lépe zhodnotit kvalitu čtenářských dovedností žáků.

Klíčová slova:
rychlost čtení; porozumění textu; normativní data; dyslexie
Reference
Bednářová, J. et al. (2015). Diagnostika schopností a dovedností v oblasti čtení a psaní. PPP Brno.

Caravolas, M. & Volín, J. (2005). Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. až 5. tříd. Praha: IPPP:

Cimlerová, P., Pokorná, D. Chalupová, E. et al. (2007). Diagnostika specifických poruch učení u adolescentů a dospělých osob. Praha: IPPP.

Gough, P.B. & Tunmer W.E. (1986). Remedial and Special Education, 7 (1), s.6-10.

Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
Metriky

0

Crossref logo

0


468

Views

555

PDF views