Londýnská věž: Recenze metody

Martin Pírko, Jiří Čeněk

Abstrakt

Londýnská věž (Tower of London; dále ve zkratce ToL) je třídimenzionální performační neverbální zkoušku exekutivních funkcí (přesněji plánování nebo řešení problémů). Test je určen pro dospělé od 18 let věku až do stáří. Česká verze ToL je dlouho očekávaným standardizovaným nástrojem s vcelku adekvátními českými normami, který je velice jednoduše administrovatelný, zabere málo času a jež má kvalitně zpracované testové materiály. Nepochybnou výhodou ToL je také jeho dostupnost. Jisté pochybnosti mohou vzbuzovat analýzy reliability metody, ale nízká reliabilita je u testů exekutivních funkcí očekávatelná. Validita metody se pro užití v rámci odlišení poruch plánování od normy jeví adekvátní. Přes mírné nedostatky můžeme ToL doporučit s jistou opatrností k užívání odborníky.

Bibliografická citace

Pírko, M., & Čeněk, J. (2019). Londýnská věž: Recenze metody. TESTFÓRUM, 7(12), 55-59. doi:http://dx.doi.org/10.5817/TF2019-12-12452

Klíčová slova

recenze testu; exekutivní funkce

Plný Text:

Reference

Zobrazit literaturu Skrýt literaturu

Anderson, P., Anderson, V., & Lajoie, G. (1996). The tower of London test: Validation and standardization for pediatric populatons. The Clinical Neuropsychologist, 10(1), 54-65. https://doi.org/10.1080/13854049608406663

Burgess, P. W., & Stuss, D. T. (2017). Fifty Years of Prefrontal Cortex Research: Impact on Assessment. Journal of the International Neuropsychological Society, 23(9-10), 755-767. https://doi.org/10.1017/S1355617717000704

Krikorian, R., Bartok, J., & Gay, N. (1994). Tower of London procedure: a standard method and developmental data. Journal of clinical and Experimental Neuropsychology, 16(6), 840-850. https://doi.org/10.1080/01688639408402697

Michalec, J., Bezdicek, O., Nikolai, T., Harsa, P., Jech, R., Silhan, P., & Shallice, T. (2017). A comparative study of tower of London scoring systems and normative data. Archives of Clinical Neuropsychology, 32(3), 328-338. https://doi.org/10.1093/arclin/acw111

Norman, D. A., & Shallice, T. (1980). Attention to Action: Willed and Automatic Control of Behavior Technical Report No. 8006.

Rabbitt, P. (1997). Introduction: Methodologies and models in the study of executive function. In P. Rabbitt (Ed.), Methodology of frontal and executive function (pp. 1–38). Hove, UK: Psychology Press.

Shallice, T. (1982). Specific impairments of planning. Philosophical Transactions of the Royal Society of London B, Biological Sciences, 298(1089), 199-209. https://doi.org/10.1098/rstb.1982.0082

Unterrainer, J. M., & Owen, A. M. (2006). Planning and problem solving: from neuropsychology to functional neuroimaging. Journal of Physiology - Paris, 99(4-6), 308-317. https://doi.org/10.1016/j.jphysparis.2006.03.014

https://doi.org/10.5817/TF2019-12-12452