Handbook of Item Response Theory: Recenze třídílného sborníku (van der Linden, 2016)

Hynek Cígler

Abstrakt

Teorie odpovědi na položku je jednou z dominantních psychometrických teorií měření v psychologii, pedagogickém výzkumu a sociálních vědách vůbec. Zatímco však v případě klasické testové teorie, teorie zobecnitelnosti  a dalších „tradičních“ teorií máme k dispozici řadu přehledových, autoritativních zdrojů, v případě teorie odpovědi na položku dosud podobná kniha chyběla. Nedávno vydaný třídílný Handbook of Item Response Theory (van der Linden, 2016) však více než zaplnil tuto mezeru. Na zhruba 1.500 stranách předkládá vynikající a hlavně komplexní shrnutí aktuálního stavu poznání, a to od jednotlivých modelů přes statistické postupy a estimační nástroje až po aplikaci a konkrétní příklady dobré praxe. Domnívám se, že přinejmenším první a třetí díl sborníku by neměl chybět v příruční knihovně žádného psychometrika či kvantitativně orientovaného sociálního vědce; své si v něm však nečekaně najdou i statistikové, informatici a další.

Bibliografická citace

Cígler, H. (2020). Handbook of Item Response Theory: Recenze třídílného sborníku (van der Linden, 2016). TESTFÓRUM, 8(13), 9-16. doi:https://doi.org/10.5817/TF2020-13-14051

Klíčová slova

recenze knihy; teorie odpovědi na položku; Item Response Theory

Plný Text:

Reference

Zobrazit literaturu Skrýt literaturu

Asparouhov, T., & Muthén, B. (2012). Comparison of computational methods for high dimensional item factor analysis. https://www.statmodel.com/download/HighDimension11.pdf

Asparouhov, T., & Muthén, B. (2020). IRT in Mplus. Version 2. https://www.statmodel.com/download/MplusIRT.pdf

Bond, T. G., & Fox, C. M. (2009). Applying the Rasch Model : Fundamental Measurement in the Human Sciences. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Brennan, R. l. (2001). Generalizability Theory. Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-1-4757-3456-0

Cai, L., & Hansen, M. (2013). Limited-information goodness-of-fit testing of hierarchical item factor models. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 66(2), 245–276. https://doi.org/10.1111/j.2044-8317.2012.02050.x

Chalmers, R. P. (2012). mirt : A Multidimensional Item Response Theory Package for the R Environment. Journal of Statistical Software, 48(6). https://doi.org/10.18637/jss.v048.i06

De Ayala, R. J. (2009). The theory and practice of item response theory. Guilford Press.

DeMars, C. (2010). Item Response Theory. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195377033.001.0001

Embretson, S. E., & Reise, S. P. (2000). Item Response Theory for Psychologists. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Forero, C. G., & Maydeu-Olivares, A. (2009). Estimation of IRT Graded Response Models: Limited Versus Full Information Methods. https://doi.org/10.1037/a0015825.supp

Leighton, J., & Gierl, M. (Eds.). (2007). Cognitive Diagnostic Assessment for Education. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511611186

Lord, F. M., & Novick, M. R. (1968). Statistical theories of mental test scores. Addison-Wesley.

Maydeu-Olivares, Albert, & Joe, H. (2006). Limited information goodness-of-fit testing in multidimensional contingency tables. Psychometrika, 71(4), 713–732. https://doi.org/10.1007/s11336-005-1295-9

Maydeu-Olivares, Alberto, Cai, L., & Hernández, A. (2011). Comparing the Fit of Item Response Theory and Factor Analysis Models. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 18(3), 333–356. https://doi.org/10.1080/10705511.2011.581993

Millsap, R. E. (2011). Statistical approaches to measurement invariance. Routledge, Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9780203821961

Millsap, R. E., & Yun-Tein, J. (2004). Assessing Factorial Invariance in Ordered-Categorical Measures. Multivariate Behavioral Research, 39(3), 479–515. https://doi.org/10.1207/S15327906MBR3903_4

Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. McGraw-Hill.

Osterlind, S. J., & Everson, H. T. (2009). Differential item functioning. Sage. https://doi.org/10.4135/9781412993913

Reise, S. P., & Revicki, D. A. (Eds.). (2015). Handbook of item response theory modeling : applications to typical performance assessment. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315736013

Rosseel, Y. (2012). lavaan: An R Package for Structural Equation Modeling. Journal of Statistical Software, 48(2), 1–36. http://www.jstatsoft.org/v48/i02/. https://doi.org/10.18637/jss.v048.i02

van der Linden, W. J. (Ed.). (2016). Handbook of Item Response Theory: Three Volume Set. Chapman and Hall/CRC. https://doi.org/10.1201/9781315374512

Zumbo, B. D. (1999). A Handbook on the Theory and Methods of Differential Item Functioning (DIF): Logistic Regression Modeling as a Unitary Framework for Binary and Likert-type (Ordinal) Item Scores. Directorate of Human Resources Research and Evaluation, Department of National Defense.

https://doi.org/10.5817/TF2020-13-14051


Creative Commons License
Tato práce je licencována pod licencí Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.