Vývoj diagnostického nástroje z pohledu projektu DIS

č.4(2014)

Abstrakt

Článek zachycuje jednotlivé fáze vývoje diagnostického nástroje. Ty popisuje skrze zkušenost jednoho z členů týmu projektu DIS, v rámci kterého bylo během tří let standardizováno 12 diagnostických nástrojů určených pro dětskou poradenskou praxi.

This article specifies individual stages of the development of a diagnostic tool. Stages are described through the experience of one of the team members of the DIS project, in which 12 diagnostic instruments for child counseling practice were standardized over a three years period.


Klíčová slova:
Vývoj testu; projekt DIS; diagnostické nástroje; diagnostika dětí; Test development; project DIS; diagnostic tools; diagnostic of children
Reference
American Educational Research Association, American Psychological Association, & National Council on Measurement in Education (2001). Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum.

American Educational Research Association, American Psychological Association, & National Council on Measurement in Education. (2014). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: American Psychological Association.

American Psychological Association. (1966). Standards for educational and psychological tests and manuals. Washington, DC: Author.

Barchard, K. A., & Pace, L. A. (2011). Preventing human error: The impact of data entry methods on data accuracy and statistical results. Computers in Human Behavior, 27(5), 1834-1839.

Barchard, K. A., & Verenikina, Y. (2013). Improving data accuracy: Selecting the best data checking technique. Computers in Human Behavior, 29(5), 1917-1922.

European Federation of Psychologists' Associations (2009). Model recenze podle EFPA pro popis a hodnocení psychologických testů. Formulář recenze testu a poznámky pro recenzenty, Verze 3.41. Testfórum, 0.

Furr, R. M., & Bacharach, V. R. (2014). Psychometrics: an introduction. Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.

Grob, A., Meyer, CH. S., Hagmann-von Arx, P., Krejčířová, D., Urbánek, T., Širůček, J., Jabůrek, M. (2013): IDS - Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5–10 let. Praha: Testcentrum.

Hříbková, L., Nejedlý, P., Zhouf, J., & kol. (2013). IDENA – posuzovací škály a didaktické testy k vyhledávání nadaných žáků. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.

International Test Commision. (2005). ITC Guidelines for Translating and Adaptating Tests. Retrieved September 22, 2014, from http://www.intestcom.org/upload/sitefiles/40.pdf

Kawado, M., Hinotsu, S., Matsuyama, Y., Yamaguchi, T., Hashimoto, S., & Ohashi, Y. (2003). A comparison of error detection rates between the reading aloud method and the double data entry method. Controlled clinical trials, 24(5), 560-569.

Lissitz, R. W. (Ed.). (2009). The concept of validity: Revisions, new directions, and applications. Charlotte: Information Age Publishing, Inc.

Traspe, P., & Skalková, I. (2013). DISMAS – Diagnostika struktury matematických schopností. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.

Urbánek, T. (2010). Stav české psychologické diagnostiky a evropský model recenze testu. Testfórum, 1(1).

Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál, s.r.o.
Metriky

0

Crossref logo

0


226

Views

175

PDF views