O sdílení zkušeností s měřením v kontextu výzkumném i psychodiagnostickém
č.3(2014)
Abstrakt
Klíčová slova:
psychometrika; tvorba a převod psychodiagnostických metod; měření v psychologii
V této úvaze se autor zamýšlí nad několika možnými důvody, které mohou brzdit a omezovat diskurz o měření v psychologii. Přestože rozličné psychodiagnostické metody a testy tvoří zcela zásadní a zatím bohužel jen obtížně nahraditelný zdroj informací jak pro psychology v praxi, tak pro ty ve výzkumu, jsou zkušenosti s jejich používáním, převodem či tvorbou v českém kontextu jen málo sdíleny. Mohou za to obavy, neznalost či nezájem? A co je možné udělat pro to, abychom to napravili?
psychometrika; tvorba a převod psychodiagnostických metod; měření v psychologii
Biografie autora
Miroslav Charvát
Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci
V současné době působí jako odborný asistent na Katedře psychologie FF UP v Olomouci. Vyučuje zde metodologii psychologického výzkumu a experimentální psychologii. Věnuje se též vzdělávání v metodologii v doktorském studijním programu a lektorské činnosti na kurzech věnovaných prevenci rizikového chování. Participuje na projektech a výzkumech z oblasti adiktologie a primární prevence rizikového chování (převod zahraničních metod pro prevenci rizikového chování a léčbu závislostního chování; regionální studie a analýzy potřeb klientů sociálních služeb a skrytých populací; terénní kvalitativní výzkum; evaluace; prevalenční odhady a školní dotazníkové studie; kvazi-experimentální ověřování efektu preventivních programů atp.). Několik let působil ve Sdružení Podané Ruce, o. s., kde pracoval v terénních programech pro uživatele drog a jako psycholog v ambulanci se specializací na závislosti (nealkoholové drogy, gambling).
Reference
Cígler, H. & Mafková, J. (2013). Metoda barvově-slovních asociací (takzvané Barvy života) není diagnostickým nástrojem. TESTFÓRUM, 2013(2), 28–31
EFPA (2005). Meta-Code of Ethics. Získáno 19. 1. 2014 z: http://www.efpa.eu/ethics/ethical-codes
EFPA (2008). Europsycholog - Evropský certifikát pro psychologii. Praha: Grada.
de Klerk, G. (2008). Cross-cultural testing. In M. Born, C.D. Foxcroft & R. Butter (Eds.), Online Readings in Testing and Assessment, International Test.
Mareš, J (2013). Pedagogicko-psychologická diagnostika jako zadní dvorek psychologické diagnostiky? TESTFÓRUM, 2013(2), 28–31
Rosenthal, R. (1979). The file drawer problem and tolerance for null results. Psychological Bulletin 86 (3): 638–641. doi:10.1037/0033-2909.86.3.638.
Urbánek, T., Denglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál.
Urbánek, T. (2013). Hodnocení kvality psychodiagnostických metod ve světě a u nás. TESTFÓRUM, 2013(2), 28–31
EFPA (2005). Meta-Code of Ethics. Získáno 19. 1. 2014 z: http://www.efpa.eu/ethics/ethical-codes
EFPA (2008). Europsycholog - Evropský certifikát pro psychologii. Praha: Grada.
de Klerk, G. (2008). Cross-cultural testing. In M. Born, C.D. Foxcroft & R. Butter (Eds.), Online Readings in Testing and Assessment, International Test.
Mareš, J (2013). Pedagogicko-psychologická diagnostika jako zadní dvorek psychologické diagnostiky? TESTFÓRUM, 2013(2), 28–31
Rosenthal, R. (1979). The file drawer problem and tolerance for null results. Psychological Bulletin 86 (3): 638–641. doi:10.1037/0033-2909.86.3.638.
Urbánek, T., Denglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál.
Urbánek, T. (2013). Hodnocení kvality psychodiagnostických metod ve světě a u nás. TESTFÓRUM, 2013(2), 28–31